Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia(PPPM)
Latar belakang
Pada Oktober 2011,
Kementerian Pendidikan Malaysia melancarkan kajian semula sistem pendidikan
negara secara menyeluruh dalam usaha membangunkan Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia yang baharu. Tujuan utama kajian semula ini dibuat dalam konteks
standard pendidikan antarabangsa yang kian meningkat, peningkatan aspirasi
negara dalam mempersiapkan generasi muda untuk menghadapi keperluan abad ke-21,
dan peningkatan harapan ibu bapa serta masyarakat terhadap dasar pendidikan
negara.ObjektifPelan ini dibangunkan
dengan tiga objektif khusus, iaitu:
1. Memahami prestasi
dan cabaran semasa sistem pendidikan Malaysia dengan memberi tumpuan terhadap
akses kepada pendidikan, meningkatkan standard (kualiti), merapatkan jurang
pencapaian (ekuiti), mengukuhkan perpaduan dalam kalangan murid, serta
mengoptimumkan kecekapan sistem.
2. Mewujudkan visi
dan aspirasi yang jelas untuk setiap murid dan sistem pendidikan secara
keseluruhan bagi tempoh 13 tahun akan datang.
3. Menggariskan
transformasi sistem pendidikan yang komprehensif merangkumi perubahan penting
dalam Kementerian bagi memenuhi permintaan baharu dan harapan tinggi
masyarakat, serta mencetus dan menyokong transformasi perkhidmatan awam.
Aspirasi Sistem Pendidikan
1. Akses100% enrolmen
merentas semua peringkat pendidikan daripada prasekolah hingga menengah atas
menjelang 2020.
2. KualitiNegara dalam kelompok
sepertiga teratas dalam pentaksiran antarabangsa dan PISA dalam tempoh 15
tahun.
3. Ekuiti50% pengurangan dalam
jurang pencapaian (bandar - luar bandar, sosioekonomi, gender) menjelang 2020.
4. PerpaduanSistem pendidikan
yang menawarkan perkongsian pengalaman dan nilai kepada kanak-kanak dengan
menghargai kepelbagaian
5. KecekapanSistem yang
memaksimumkan keberhasilan murid mengikut peruntukan sedia ada.
Aspirasi terhadap Murid
Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) adalah berasaskan aspirasi alsafah Pendidikan
Kebangsaan ke arah menyediakan pendidikan seimbang untuk setiap murid. Pelaksanaan
pelan ini adalah merujuk kepada sistem pendidikan yang berprestasi tinggi bagi
membina kemahiran khusus dan atribut kepada murid sebagai persediaan menghadapi
cabaran pembangunan ekonomi dan globalisasi.PPPM ini telah
menggariskan enam ciri-ciri utama yang menjadi asas aspirasi bagi setiap murid
di negara ini.Setiap murid akan
mempunyai … sejajar dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
Aspirasi murid
PengetahuanKemahiran BerfikirKemahiran MemimpinKemahiran DwibahasaEtika dan KerohanianKerohanianIdentiti Nasional
Pengetahuan
Di peringkat paling
asas, setiap kanak- kanak perlu menguasai sepenuhnya kemahiran literasi dan
numerasi. Selain itu, penting bagi setiap murid menguasai mata pelajaran teras
seperti Matematik dan Sains. Murid juga perlu didedahkan kepada pengetahuan am
yang menyeluruh tentang Malaysia, Asia, dan dunia dari aspek sejarah, manusia,
dan geografi. Murid juga digalakkan mengembangkan pengetahuan dan kemahiran
dalam bidang lain seperti seni, muzik, dan sukan.
Kemahiran Berfikir
Setiap murid akan
belajar cara memperoleh ilmu pengetahuan sepanjang kehidupan mereka (menerapkan
perasaan ingin tahu dan mengamalkan pembelajaran sepanjang hayat) untuk
membolehkan mereka menghubungkan pelbagai disiplin ilmu dan mencipta ilmu yang baharu.
Setiap murid perlu menguasai pelbagai kemahiran kognitif termasuk penaakulan
dan pemikiran kritis, kreatif, serta inovatif. Bidang ini kurang diberi
perhatian, menyebabkan murid kurang berupaya untuk mengaplikasi ilmu
pengetahuan dan berfikir secara kritis di luar konteks akademik.
Kemahiran Memimpin
Dalam dunia yang
semakin saling berhubung kait, kebolehan untuk memimpin dan bekerja dengan
orang lain secara berkesan adalah amat penting. Sistem pendidikan negara akan
membantu setiap murid mencapai potensi sepenuhnya dengan mewujudkan peluang
yang formal dan tidak formal untuk bekerja dalam pasukan dan mengamalkan ciri
kepimpinan. Dalam konteks sistem pendidikan, kepimpinan merangkumi empat
dimensi, iaitu keusahawanan, berdaya tahan, kecerdasan emosi, dan kemahiran
berkomunikasi dengan berkesan.
Kemahiran Dwibahasa
Setiap kanak-kanak
akan menguasai bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa perpaduan
serta bahasa Inggeris sebagai bahasa komunikasi antarabangsa sekurang-kurangnya
pada tahap minima. Dengan tahap penguasaan bahasa ini selepas menamatkan
persekolahan, murid sepatutnya berupaya menggunakan bahasa Malaysia dan bahasa
Inggeris dalam persekitaran kerja. Di samping itu, Kementerian akan
menggalakkan semua murid mempelajari bahasa lain sebagai bahasa tambahan.
Etika dan
Kerohanian
Sistem pendidikan
akan memupuk etika dan kerohanian dalam diri setiap murid bagi mendepani
cabaran yang akan ditempuhi dalam kehidupan dewasa, agar mereka boleh
menyelesaikan konflik secara harmoni, bijak membuat pertimbangan, berpegang
kepada prinsip ketika berada dalam situasi yang kritikal, serta berani
melakukan sesuatu yang betul. Sistem pendidikan juga berhasrat untuk membentuk
individu penyayang yang dapat menyumbang kepada kesejahteraan komuniti dan
negara.
Identiti Nasional
Identiti nasional
yang kukuh melalui penghayatan prinsip Rukun Negara, diperlukan untuk kejayaan
dan masa depan Malaysia. Setiap murid akan berbangga dikenali sebagai rakyat
Malaysia tanpa mengira etnik, agama atau status sosioekonomi. Semangat
patriotik perlu dipupuk dalam diri setiap murid dengan cara memahami sejarah
negara, dan berkongsi aspirasi yang sama untuk masa depan negara. Demi
mewujudkan identiti nasional yang sebenar, semangat keterangkuman yang teguh amat
diperlukan. Identiti nasional akan dapat dicapai bukan hanya belajar memahami
dan menerima kepelbagaian, tetapi juga menghayati kepelbagaian.Perbincangan Buat
perbincangan dalam kumpulan mengenai langkah-langkah yang boleh dilaksanakan
oleh guru di sekolah bagi memenuhi ciri-ciri utama aspirasi setiap murid.Sebelas Anjakan Utama Untuk Mentransformasi Sistem
Pendidikan NegaraKementerian telah
mengenal pasti 11 anjakan yang perlu dilakukan bagi menghasilkan perubahan yang
dihasratkan oleh semua rakyat Malaysia. Setiap anjakan perlu memberi impak
kepada sekurang-kurangnya satu daripada lima keberhasilan sistem, iaitu akses,
kualiti, ekuiti, perpaduan, dan kecekapan. Kualiti menjadi fokus utama
merentasi semua anjakan kerana kualiti merupakan dimensi penting yang perlu
diberikan perhatian segera. Sebahagian daripada anjakan ini merupakan perubahan
strategi dan hala tuju pendidikan. Anjakan yang lain merupakan perubahan
pelaksanaan dalam cara Kementerian dan sekolah melaksanakan dasar sedia ada.
Sama ada perubahan bersifat strategi atau pelaksanaan, semuanya menggambarkan
anjakan daripada amalan semasa. Sebelas anjakan tersebut adalah :
Anjakan 1:
Menyediakan kesamarataan akses kepada pendidika berkualiti bertaraf
antarabangsa
.Anjakan 2: Memastikan
setiap murid menguasai kemahiran dalam bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dan
digalakkan mempelajari bahasa tambahan.
Anjakan 3: Melahirkan
rakyat yang menghayati nilai.
Anjakan 4:
Mentransformasi profesion keguruan menjadi profesion pilihan.
Anjakan 5: Memastikan
kepimpinan berprestasi tinggi ditempatkan di setiap sekolah.
Anjakan 6: Mengupaya
JPN, PPD dan sekolah untuk menyediakan penyelesaian khusus berasaskan
keperluan.
Anjakan 7:
Memanfaatkan ICT bagi meningkatkan kualiti pembelajaran di Malaysia.
Anjakan 8:
Mentransformasi kebolehandan keupayaan penyampaian Kementerian.
Anjakan 9:
Bekerjasama dengan ibu bapa, komuniti, dan sektor swasta secara meluas.
Anjakan
10:Memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap ringgit
.Anjakan
11:Meningkatkan ketelusan untuk kebertanggungjawaban awam secara langsung.
Layari Internet
Dengan merujuk laman web
http://www.moe.gov.my/v/pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia-2013-2025 anda
dikehendaki membuat nota peta minda mengenai anjakan utama transformasi sistem
pendidikan negara.Urutan Anjakan TransformasiBerdasarkan keperluan
membina kebolehan dan keupayaan sistem pendidikan negara, Kementerian telah
menyusun transformasi yang akan dilaksanakan dalam tiga gelombang; gelombang
satu, gelombang dua dan gelombang tiga.
Gelombang transformasi
Gelombang 1 (2013-2015)
Kementerian memberi
penekanan kepada menambah baik sistem dengan mempercepatkan perubahan kaedah
pelaksanaan program. Dalam tempoh pelaksanaan ini, tumpuan akan diberikan
kepada kaedah peningkatan kualiti pengajaran dengan meningkatkan kemahiran guru
sedia ada di dalam sistem, meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah dengan
memperbaiki pendekatan pelantikan dan melatih pengetua/guru besar, dan
meningkatkan kadar literasi (bahasa Malaysia dan bahasa Inggeris dan numerasi
menerusi program pemulihan yang intensif). Kementerian juga akan mengukuhkan
dan memberi pengupayaan kepada pegawai di peringkat negeri dan daerah untuk
meningkatkan kualiti sokongan yang diberikan kepada kumpulan barisan hadapan
ini bagi membantu semua sekolah. Menjelang akhir Gelombang 1, Kementerian akan
memastikan semua guru, pengetua/guru besar dan sekolah mencapai tahap minimum
standard kualiti yang dihasratkan. Antara inisiatif Kementerian dalam Gelombang
1 adalah:
Meningkatkan
standard pengajaran melalui bimbingan guru secara khusus terutamanya dalam mata
pelajaran teras (Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Matematik, Sains).
Mereka bentuk
semula soalan peperiksaan supaya lebih menjurus kepada soalan kemahiran
berfikir aras tinggi.
Mengukuhkan kualiti
pendidikan STEM melalui pengukuhan kurikulum, pengujian dan latihan guru, dan
penggunaan model pembelajaran pelbagai mod (blended learning). Melaksanakan
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) Bahasa Malaysia SJK yang direka bentuk
untuk murid yang bahasa ibundanya bukan bahasa Malaysia.
Mengukuhkan
penguasaan kemahiran berbahasa Inggeris melalui pengujian dan latihan semula
guru, memperluas LINUS, dan menyediakan sokongan pemulihan serta model
pembelajaran pelbagai mod (blended learning).
Melaksanakan
1BestariNet ke semua sekolah untuk mengintegrasi ICT dalam pembelajaran harian.
Melaksana Program
Transformasi Daerah dengan tumpuan kepada sekolah berprestasi rendah termasuk
murid berkeperluan khusus untuk memacu prestasi sekolah.
Merombak IPG dan
latihan praperkhidmatan dan meningkatkan standard kemasukan bagi guru baharu.
Mewujudkan
pembimbing pengetua/guru besar yang berdedikasi untuk sekolah Band 5,6 & 7 dan mengukuhkan kriteria pemilihan untuk pemimpin sekolah bagi meningkatkan kualiti kepimpinan sekolah.
Mentransformasi Kementerian dengan meletakkan pemimpin terbaik untuk menerajui jawatan penting di JPN dan PPD bagi meningkatkan prestasi sistem penyampaian.
Meningkatkan enrolmen prasekolah dan sekolah menengah melalui kempen galakan enrolmen, lebih pelibatan ibu bapa, dan program vokasional yang lebih baik. Mengukuhkan praktikum dalam program vokasional melalui peningkatan kerjasama dengan sektor
swasta.
Gelombang 2 ( 2016-2020)
Dalam tempoh
Gelombang 2, Kementerian akan melaksanakan perubahan struktur sistem pendidikan
negara untuk mempercepatkan perjalanan perubahan (rancangan untuk semua
inisiatif akan bermula semasa Gelombang 1). Perancangan ini melibatkan
pergerakan kesemua 410,00 guru dan 10,000 pengetua/guru besar kepada pakej
kerjaya baharu, penstrukturan semula Kementerian, JPN dan PPD untuk menjajarkan
dengan peranan yang direncanakan menerusi Gelombang 1, dan memperkenalkan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah dan Kurikulum Standard Sekolah Rendah yang
disemak semula dalam usaha menangani kebimbangan mengenai pengetahuan,
kemahiran dan nilai untuk maju sesuai dengan perkembangan ekonomi dunia hari
ini.
Melaksanakan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) dan Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) semakan semula bagi meningkatkan standard kandungan dan
pembelajaran setanding dengan standard antarabangsa.
Menarik minat dan
kesedaran masyarakat dalam STEM melalui kempen dan kerjasama.
Merintis pilihan
program untuk meningkatkan pendedahan kepada bahasa Inggeris, dan mengukuhkan
penyediaan bahasa tambahan dalam usaha menambah baik penguasaan kemahiran
bahasa secara menyeluruh.
Mengukuhkan program
untuk kumpulan berkeperluan khusus seperti kumpulan peribumi dan kumpulan
minoriti lain, pintar cerdas, dan berkeperluan khas.
Memacu inovasi ICT
khususnya untuk pembelajaran jarak jauh dan pembelajaran terarah kendiri.
Meningkatkan
bimbingan dan sokongan kepada guru bagi penambahbaikan penyampaian pengetahuan,
kemahiran, dan nilai merentasi semua aspek kurikulum dan kokurikulum.
Meningkatkan kompetensi
dan kemajuan berdasarkan prestasi serta memantapkan laluan kerjaya guru untuk
mencergaskan semula profesion keguruan.
Mengukuhkan
bahagian utama Kementerian, menyusun semula peranan Kementerian, JPN dan PPD
untuk meningkatkan kapasiti dan keupayaan pelaksanaan. Memperoleh
akreditasi antarabangsa dan memantapkan kurikulum program matrikulasi sebagai
persediaan murid ke universiti.
Memperluas pilihan
pendidikan vokasional melalui perjanjian pelaksanaan dengan pembekal pendidikan
vokasional swasta.
Gelombang 3 (2021-2025)
Pada
permulaan Gelombang 3, semua sekolah, guru dan pengetua/guru besar perlu
menunjukkan prestasi melebihi standard minimum. Oleh itu, Kementerian akan
memberikan tumpuan kepada meningkatkan keluwesan operasi untuk memupuk budaya
kepimpinan rakan setugas bagi pembangunan kecemerlangan profesional.Kementerian
juga akan menganjakkan kebanyakan sekolah kepada model pengurusan berasaskan
sekolah dan membangunkan model kejayaan sekolah berdasarkan inovasi dalam
pengajaran. Matlamat Kementerian adalah untuk membangunkan sistem pengekalan
kemajuan kendiri yang mampu untuk mencetuskan inovasi dan meningkatkan
pencapaian yang lebih tinggi.
Meningkatkan
inovasi dan pilihan bagi meningkatkan penguasaan kemahiran dalam bahasa
Malaysia dan bahasa Inggeris secara berterusan dan menyediakan lebih banyak
pilihan untuk mempelajari bahasa tambahan.
Melaksanakan
program dan inovasi ICT bagi kumpulan berkeperluan khusus di seluruh negara
untuk meningkatkan standard pembelajaran secara berterusan.
Memupuk budaya
kecemerlangan profesional keteladanan rakan setugas, iaitu guru dan pemimpin
sekolah saling membimbing, berkongsi amalan terbaik, dan memastikan rakan
setugas mempunyai kebertanggungjawaban memenuhi standard profesional.
Mempertingkat pengurusan
berasaskan sekolah dan autonomi dari segi pelaksanaan kurikulum dan pengurusan
kewangan bagi kebanyakan sekolah yang layak, sekiranya tidak kepada semua
sekolah.
Memperkasa
Kementerian dan menginstitusikan transformasi melalui pengukuhan kemajuan
kerjaya pegawai Kementerian.
Mengkaji semula
penstrukturan sekolah untuk menentukan sekiranya wujud keperluan untuk
mengoptimumkan laluan dan pilihan persekolahan.Memikir Cuba
fikirkan, apakah impak pelaksanaan transformasi sistem pendidikan ini kepada :
Murid Guru Pemimpin sekolah Ibu bapa
Rumusan
Inovasi dan perubahan
yang berlaku dalam bidang pendidikan mempunyai matlamat untuk menghasilkan
modal insan yang kreatif dan inovatif. Sebagai pengurus dan pendidik, mereka
harus memahami peranan dan bersedia dalam menghadapi perubahan ini. Hal ini
disebabkan inovasi dan perubahan akan memberi implikasi dalam setiap aspek
program pendidikan yang dilaksanakan. Perubahan ini juga akan meningkatkan
kualiti modal insan guru yang dihasilkan. Sebagai panduannya, Sistem Kualiti
Pendidikan Malaysia akan mengawal hala tuju perubahan yang berlaku. RujukanAbdullah Sani bin
Yahaya. (1997). Mengurus Sekolah. Kuala Lumpur : PTS Profesional Publishing
Sdn. Bhd.Abdul Sukor Abdullah.
(Jun 2004). Kepimpinan Unggul Tonggak Pengurusan Pendidikan Cemerlang. Jurnal
Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan 14(01). IAB, Genting Highlands : Pp 18 –
20Ishak Sin. (2003).
Gaya Kepimpinan Transformasi dan Pengajaran: Gaya manakah yang diperlukan Oleh
Pengetua. Jurnal Pengurusan Dan Kepimpinan Pendidikan. 02(13). IAB. Genting
Highlands. Pp 01 – 11.Kamaruddin Hj.
Husin.(1994). Asas Pendidikan III: Perkembangan dan Perlaksanaan Kurikulum.
Kuala Lumpur: Longman.Kementerian
Pendidikan Malaysia. (2006). “Pelan Induk Pembangunan Pendidikan2006-2010”.
http://www.moe.gov.my/tayang.php?laman=home&bhs=my.Tarikh capaian 17 hb
Februari 2007Kementerian
Pendidikan Malaysia. (1981). Kurikulum baru sekolah rendah: Matlamat, rasional,
bidang pelajaran dan strategi pengajaran dan pembelajaran. Kuala Lumpur : Pusat
Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pelajaran
Malaysia. (1993). “Falsafah Pendidikan Negara”.
http://www.moe.gov.my/tayang.php?laman=falsafah&bhs=my. Tarikh capaian 18hb
Februari 2007.Kementerian Pelajaran
Malaysia. (1993). “Misi Pendidikan Negara”
http://www.moe.gov.my/tayang.php?laman=misi&bhs=my. Tarikh capaian 18hb
Februari 2007.Kurikulum Baru
Sekolah Rendah. (1986). Buku Panduan Am. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan PustakaMohamed Nor. (1990).
Asas-Asas Pendidikan: Satu Pengenalan. Kuala Lumpur: Flo Enterprise.Mohd Salleh Lebar.
(2002). Perancangan pendidikan: Peringkat sekolah dan IPT. Kuala Lumpur. Utusan
Publication dan Distributor Sdn. Bhd.Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia, (2013), Kementerian Pendidikan Malaysia.Pusat Perkembangan
Kurikulum. (2000). Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah:Pendidikan Moral. Kuala
Lumpur: Kementerian Pelajaran Malaysia
http://www.moe.gov.my/v/pelan-pembangunan-pendidikan-malaysia-2013-2025
Sistem pendidikan kita perlu dikemaskini. Banyak boleh belajar di thesis writing service malaysia
ReplyDeleteBaccarat | Baccarat | Free online casino games
ReplyDeleteBaccarat 제왕 카지노 is one of the most popular games febcasino in the casino game industry. The game can หารายได้เสริม be played on several devices and can be played online via the